Wróć
565a7d80-6eb7-4a91-88ea-49c1fa5a6b3f.jpeg

Marta Hołderna

II miejsce

O autorze -
Jestem artystką wizualną zajmującą się rzeźbą, instalacją i sztukami performatywnymi. W centrum mojej twórczości znajduje się ciało – jego obecność, pamięć i symbolika. Tworzę obiekty, które łączą cielesność z duchowością, wykorzystując techniki rękodzielnicze. W mojej praktyce istotne miejsce zajmuje praca z koralikami – proces długotrwały, medytacyjny, który traktuję jako formę cichej kontemplacji i oporu wobec świata nadmiaru i pośpiechu. Każdy element- 2mm koralik kleję ręcznie, staje się częścią osobistego rytuału i pamięci. Moje prace były prezentowane m.in. w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie w ramach konkursu Oknoplast for Art oraz w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu podczas wystawy zbiorowej eksplorującej współczesne formy kobiecej ekspresji. Prowadzę autorskie warsztaty artystyczne oraz współtworzę przestrzeń SWOBODA. Wierzę, że sztuka może być narzędziem transformacji – zarówno osobistej, jak i społecznej – oraz że to, co najważniejsze, często zawiera się w ciszy, powtarzalności i prostym geście.
Inspiracja autora -
Centralnym motywem projektu jest osiem stalówek – każda z nich reprezentuje jedną z ośmiu pierwszych posłanek II Rzeczypospolitej. Stalówka symbolizuje nie tylko ich głos – polityczny i obywatelski – ale także intelektualną siłę. W przypadku Zofii Moraczewskiej to odniesienie nabiera szczególnego znaczenia: już jako nastolatka pisała pamiętniki, a w późniejszych latach prowadziła obfitą korespondencję z siostrą i mężem. Z pasją oddawała się także lekturze. Pióro staje się więc metaforą jej wewnętrznego życia, myśli i dialogu ze światem. Przez kilim przebiegają czerwono-granatowe wstęgi – ich kolorystyka została dobrana celowo, z pominięciem czerni. Czerwień i granat to barwy walki, determinacji i kobiecej siły, ale też emocji, których nie da się zamknąć w prostej symbolice. Ich ciemniejsze tony przywołują temat żałoby – Zofia wielokrotnie doświadczała osobistej straty. Między stalówkami znajdują się kwadratowe pola – formy nawiązujące do kart do głosowania. To symbol wyboru, prawa do decyzji, które kobiety musiały sobie wywalczyć. Kompozycja kilimu balansuje między dynamiką a spokojem – jest jednocześnie napięta i wyważona. Taki był charakter Zofii Moraczewskiej: z jednej strony matki i żony, marzącej o czasie dla siebie i własnego ogrodu, z drugiej – kobiety niezwykle aktywnej, ambitnej, za którą trudno było nadążyć.
Zainteresowania autora -
Aktualnie kończę studia podyplomowe z arteterapii. Jestem pełnoetatową artystką i mamą małej artystki. Uwielbiam podróżować z przyjaciółmi i rodziną.
Wróć